STEM 4-jarigen

  • Maak met je kleuter een knikkerbaan met (dikke) rietjes, lijm en een stuk karton:

Heb je thuis dominoblokjes? Teken buiten met krijt cirkels met daarin de getalbeelden (stippen) of wanneer je kleuter de cijfers al goed kent, de cijfers. Nu mogen ze alle dominoblokjes sorteren tegen de cirkels. Extra: het aantal blokjes moet overeenkomen met het getal(beeld) dat in de cirkel staat.

  • Symmetrie: Teken of kleef een lijn op de vloer. Bouw of leg zelf aan één kant vormen. Laat je kleuter het spiegelbeeld leggen aan de andere kant.

  • Laat je kleuter een oud toestel uit elkaar vijzen en bekijken waaruit het toestel bestaat. Nadien kunnen ze met onderdelen een nieuw toestel of een robot knutselen. Echt iets voor uitvinders in spe!
  • Schaduwfiguren maken met wc-rolletjes

    Nodig: wc-rolletje, plastic vershoudfolie, rekkertje, foamfiguurtjes, zaklamp.
    Span de plasticfolie over een wc-rolletje en maak het vast door er een rekkertje over te spannen .Dit is een goede oefening voor de fijne motoriek. Kleef op de folie één of meerdere foamfiguurtjes. Schijn nu met een zaklamp in het rolletje lang de open kant. Zo krijg je een mooi spektakel op de muur.

  • Neem enkele wattenstaafjes en geef de watjes een kleur. Laat je kleuter dit zelf doen als dat lukt. Maak enkele opdrachtkaartjes om de stokjes in de juiste vormen te laten leggen.

  • Laat je kleuter hier ontdekken hoe een boon ontkiemt.
  • De watertest: om kleuters te laten zien dat planten water nodig hebben, kun je het volgende testje met ze uitvoeren.1) Vul een groot glas of een pot met water en een paar druppels voedingskleurstof. 2) Zet hier een stengel bleekselder in. 3) Kijk wat er gebeurt: Zodra de stengel het water op begint te nemen zal de stengel verkleuren. In plaats van bleekselder kun je ook een anjer of madeliefje in het water zetten.
  • Tekenen in scheerschuim: laat je 4 of 5- jarigen vooral strepen (horizontaal, liggend of schuin), stippen, cirkels, vierkanten, rechthoeken en driehoeken proberen tekenen. Met deze figuren kunnen ze bijvoorbeeld een huisje tekenen, of een ijshoorntje met 3 bolletjes, ... Extra: je kan aan de scheerschuim ook een beetje verf toevoegen en wanneer je kleuter klaar is een afdruk nemen met papier. Leg dan een papier op de scheerschuim, wrijf over het papier zodat de tekening van de kleuter op het papier zichtbaar wordt en laat het drogen.
  • Bouw samen met je kleuter een bootje dat kan drijven op water. Gebruik hiervoor kosteloos materialen zoals: stokjes, rietjes, plastic potjes, ... Probeer uit wat blijft drijven en wat niet.
  • Dobbelsteenspel: rol en kleur. Zoek een dobbelsteen en kleurpotloden en print de prent af. En dan rollen en kleuren maar… Je kleuter kan dit alleen spelen of jullie kunnen het als gezelschapsspel samen spelen.
  • Magnetisch doolhof: print een eenvoudig doolhof af op stevig papier of leg je blad in een deksel van een kartonnen doos. Gebruik een magneet en probeer daarmee een paperclip doorheen het doolhof te leiden.
    Doolhoven kan je hier vinden.
  • Kralen rijgen volgens een patroon.  Wie niet graag een ketting maakt, kan ook een slang rijgen. Laat de moeilijkheidsgraad afhangen van het niveau van je kleuter. Maak een kaartje met daarop de volgorde
  • Experiment: wat is er magnetisch in huis? Geef je kleuter een magneet (niet te klein) en laat hem/haar uitproberen tegen welke voorwerpen in huis de magneet blijft plakken.
  • Experiment: wat drijft en zinkt? Geef je kleuter een kom met water en enkele voorwerpen die drijven en voorwerpen die zinken. Laat je kleuter ontdekken wat drijft en zinkt.
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x