Muziek en dans 5-jarigen



  • Zumba voor kleuters 
  • Dans en zing mee met Juf Roos en DJ Gijs 
  • Haka 
  • Tëte épaules genoux pieds 
  • Kinderen voor Kinderen - Iedereen lacht 5, 6, 7, 8


  • Zoek spullen in huis die “muziek” kunnen maken of waarmee je muziek kan maken. (Zoals bv. een plastic zakje telkens verfrommelen in een bepaald ritme, twee stukken karton tegen elkaar slaan, twee deksels van potten tegen elkaar slaan, kloppen met je hand op de zetel, met een stokje over een geribbelde plastic fles wrijven, met twee lepels tegen elkaar tikken zowel bolle als holle kant geven andere klank, papier scheuren in een bepaald ritme, ... ). Hiermee kan je kleuter dan een “liedje” maken door elk ding geluid te laten maken op een bepaald ritme na elkaar.
  • Maak samen een favoriete muzieklijst en dans nadien op deze muziek (minidisco in huis)
  • Dans mee en geniet van  het berenconcert van  Kapitein Winokio

  • Speel “stop de band”: zet een favoriet liedje op, zet plots het liedje stil en jullie kleuter moet verder zingen in het juiste ritme. Zet het liedje na enkele seconden terug luid en kijk of je kleuter nog juist meezingt. (Kleuter mag niet sneller/trager dan het origineel klinken.)

  • Maak een geluidenmemory:Vul identieke doosjes of potjes per 2 met hetzelfde materiaal vb steentjes, rijst, gedroogde erwten, knikkers, …. . Daarna potjes dicht en op het gehoor de paren bij elkaar zoeken.
  • Bewegingslied:Tante Rita
  • Bewegingslied: Ik ben een kuikentje

  • Zet hun favoriete muziek op, zoek/maak er samen een dansje bij en dans dit daarna samen.
  • Zet muziek op van verschillende stijlen (klassiek, pop,...), snelheden (traag of snel, met felle beat of zachte muziek,...). Laat je kleuter hierbij tekenen met verschillende kleuren van wat hij/zij voelt bij die muziek. Maak zo een muziek tekening.
  • Maak een muziekpartituur voor muziekinstrumenten die je toevallig zelf in huis hebt of voor een zelfgemaakt instrument uit huis. Hoe?: Elk instrument geef je een symbool. Bv. trompet is cirkel, trommel is driehoekje en schuddoosje is vierkantje. Teken dan op een blad de “partituur” met de afgesproken symbolen; teken bv. cirkel, vierkant, driehoek, vierkant, cirkel, driehoek, vierkant, cirkel. Kleuter volgt deze partituur door per symbool het juiste instrument even geluid te laten maken. Hierbij kan je zelfs de symbolen klein of groot tekenen; bij een klein symbool speelt hij stil op het instrument, bij een groot symbool speelt hij luid op het instrument. Of men kan ook met het eigen lichaam muziek maken volgens een partituur; zie voorbeeld:
  • water xylofoon

    vul glazen flessen met water, verschillende niveaus in de flessen. Elke fles heeft een eigen klank, maak hiermee muziek door erop te tikken met een houten lepel of houten stokje/takje of door op de flessen schuin te BLAZEN


  • Klik, dans en beleef plezier! 

  • Maak een zelfgemaakt instrument met kosteloos materiaal (bv. beetje rijst in een leeg flesje = een schudflesje) en maak hiermee muziek, in het ritme van je eigen favoriete liedje van een CD of zo. Zie voorbeelden:

  • Trommelen op de tafel of een doos van verschillende ritmes: iemand doet voor, de andere doet na.


Contact

Mijn kind inschrijven

Mijn kind inschrijven
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x